instagram

aparat

whatsapp

telegram

twitter

facebook

youtube

products slide

درباره فلکه هرزگرد آسانسور

فلکه هرزگرد آسانسور (فلکه کششی) چیست

فلکه کششی آسانسور برای انتقال قدرت و حرکت به سیم بکسل به کار می رود. نیروی کششی ایجاد شده در اثر اصطکاک بین سیم بکسل و سطح شیارهای فلکه می باشد. همچنین فلکه هرزگرد برای سیستم تعلیق آسانسور به کار می رود. فلکه کششی یا فلکه هرزگرد آسانسور فلکه ای (قرقره ای) است که برای انتقال قدرت موتور و حرکت به سیم بکسل به کار می رود. نیروی کششی ایجاد شده در اثر اصطکاک بین سیم بکسل و سطح شیارهای فلکه می باشد. در واقع فلکه هرزگرد یکی از اصول اساسی سیستم تعلیق آسانسور می باشد. در نصب فلکه هرزگرد یا کششی باید به مواردی توجه شد از جمله اینکه برای اتصال سیم بکسل به مرکز کابین و مرکز وزنه تعادل می توان از فلکه گیربکس استفاده کرد که در این صورت بایستی از فلکه بسیار بزرگی که روی گیربکس نصب می شود استفاده نمود که طبیعتا این امر باعث اشغال شدن مکان زیاد شده و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست لذا از دو فلکه کوچکتر، یکی برای گیربکس و یکی برای فلکه هرز گرد استفاده می شود که بدین ترتیب فاصله بین کابین و وزنه تعادل فراهم میگردد. در مورد طریقه متعادل شدن فاصله بین کابین و وزنه تعادل نکته مهم این است که در فلکه های هرز گرد، شیارها نقش کشش ندارند و فقط برای هدایت سیم بکسل ها استفاده می شوند و در واقع نیروی کششی ایجاد شده بوسیله فلکه گیربکس متناسب با کاهش یا افزایش زاویه پیچش زاویه ای که سیم بکسل ها بدور فلکه گیربکس می پیچند، کاهش یا افزایش می یابد بنابراین می توان متوجه شد که استفاده از فلکه هرز گرد، نیروی کششی فلکه گیربکس را کاهش می دهد و این یکی از اساسیترین اصول سیستم تعلیق آسانسور می باشد. البته توجه نمایید که محل نصب فلکه هرز گرد بسیار مهم است و باید بصورتی باشد که نیروی کششی مفید توسط فلکه گیربکس ایجاد شود. همچنین حداقل میزان زاویه پیچش بدور گیربکس، صد و پنجاه درجه است و توجه کنید که فلکه هرز گرد هم راستا و هم جهت فلکه گیربکس باشد.

کلمات مرتبط با فلکه هرزگرد آسانسور

فلکه هرزگرد Pulleys فلکه هرزگرد آسانسور فروش فلکه هرزگرد آسانسور خرید فلکه هرزگرد آسانسور کارخانه فلکه هرزگرد آسانسور فروشگاه فلکه هرزگرد آسانسور فلکه هرزگرد سفارشی فلکه هرزگرد 5 شیار فلکه هرزگرد گام 18 فلکه هرزگرد گام 17 قیمت فلکه هرزگردآسانسور تولیدفلکه هرزگرد آسانسور کارگاه تولیدی فلکه هرزگرد آسانسور فلکه هرزگرد سخاوت آسانسور فلکه هرزگرد پرشیا آسانسور فلکه هرزگرد آسان شایان آسانسور فلکه هرزگرد بهران آسانسور فلکه هرزگرد پلی آمید آسانسور تولید فلکه هرزگرد آسانسور فلکه هرزگرد ضد سایش فلکه هرزگرد نشکن

فلکه هرزگرد آسانسور چیست

در سیستم تعلیق آسانسور جهت ایجاد فاصله، انتقال قدرت از موتور آسانسور و افزایش مزیت مکانیکی سیستم های تعلیق آسانسور از فلکه هرزگرد در آسانسور استفاده می شود. بیشترین فشار کابین و بار یا ظرفیت داخل کابین به همراه قاب وزنه تعادل و حتی وزن سیم بکسل ها، به روی فلکه اعمال می شود. در آسانسور از دو نوع فلکه استفاده می شود که به فلکه های هرزگرد آسانسور معروف می باشند.

چگونگی متعادل شدن فاصله بین کابین آسانسور و وزنه تعادل

برای متعادل شدن فاصله بین کابین و وزنه تعادل نکته قابل توجه این است که شیارها در فلکه های هرز گرد آسانسور ، نقش کشش ندارند و تنها جهت هدایت سیم بکسل ها مورد استفاده رار می گیرند . در واقع نیروی کششی که ایجاد می شود بوسیله فلکه گیربکس متناسب باکاهش یا افزایش زاویه پیچش سیم بکسل ها بدور فلکه گیربکس ،کم یا زیاد می شوند .پس نتیجه می گیریم که استفاده از فلکه هرز گرد آسانسور نیروی کششی فلکه گیربکس را کاهش داده وسبب سهولت حرکت کابین می شود و این یکی از مهمترین اصول سیستم تعلیق در آسانسور می باشد البته قابل توجه است که محل نصب فلکه هرز گرد آسانسور نیز خیلی مهم است و باید به شکلی باشد که نیروی کششی مفید توسط فلکه گیربکس ایجاد شود. فلکه هرز گرد هم راستا و هم جهت فلکه گیربکس باشد. همچنین حداقل میزان زاویه پیچش بدور گیربکس، 150درجه است

بهترین فلکه هرزگرد های موجود در بازار ایران

از فلکه های باکیفیت در صنعت آسانسور به فلکه هرزگرد کوثر ، فلکه هرزگرد پرشیا ، فلکه هرزگرد بهران ، فلکه هرزگرد سخاوت و .......نام برد

عوامل تاثیر گذار در قیمت فلکه هرزگرد آسانسور

1- تعداد شیار های فلکه هرزگرد

2- قطر فلکه هرزگرد

3- گام فلکه اصلی موتور آسانسور

4- قطر سیم بکسل استفاده شده

5- نوع بلبرینگ بکار رفته در فلکه هرزگرد آسانسور

6- سایش و ضد سایش بودن فلکه هرزه گرد آسانسور

7- مواد اولیه و استفاده از آلیاژ با استحکام بالا

8- گارانتی و خدمات پس از فروش

جنس و مواد فلکه هرزه گرد آسانسور

به طور معمول از چدن برای تولید فلکه هرزگرد استفاده می شود زیرا دارای قابلیت ریخته گری خوب، استحکام فشاری بالا، مستهلک ارتعاش، خواص لغزشی خوب، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و نیز مقاومت به خوردگی بالا می باشد. سختی فلکه ریخته گری شده، بستگی به ترکیب شیمیایی آن دارد. برای مثال کلاس 40# (دارای استحکام کششی 40000psi) از سختی 180 تا 210 برینل برخوردار است. برای فلکه هرزگرد و پولی سیم بکسل حداقل سختی بین 160 تا 200 برینل قابل قبول است اما برای فلکه کششی به حداقل سختی بیشتری نیاز است که برای این منظور می توان از عملیات حرارتی یا سختی سنجی بهره برد. واضح است که سختی شیار فلکه از سطح آن کمتر است، در فلکه های عملیات حرارتی شده، سطح بیرونی فلکه باید از سختی قابل قبولی برخوردار باشد .

در نصب فلکه هرزگرد آسانسور باید به موارد زیر توجه نمود

باید اندازه فلکه هرزگرد را در نظر داشت زیرا می توان از فلکه موتور گیربکس آسانسور برای اتصال سیم بکسل به مرکز کابین و مرکز وزنه تعادل استفاده نمود که در این صورت بایستی از فلکه بسیار بزرگی که روی گیربکس نصب می شود استفاده کرد که این فلکه فضای زیادی را گرفته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و بنابراین از دو فلکه کوچکتر استفاده میگردد یکی برای موتور گیربکس و دیگری به عنوان فلکه هرزگرد که بهترین حالت برای کابین آسانسور و وزنه تعادل به صورتی کاملا متعادل فراهم میگردد. نکته بعدی در نصب فلکه هرزگرد محل نصب فلکه هرزگرد آسانسور می باشد زیرا باید به صورتی باشد که نیروی کششی مفید توسط فلکه موتور گیربکس ایجاد گردد.

نکته مهم دیگر در مورد فلکه هرزگرد آسانسور این است که در فلکه هرزگرد شیارهای فلکه نقش کششی ندارند بلکه فقط برای هدایت سیم بکسل ها هستند و در واقع نیروی کششی که بوسیله فلکه موتور آسانسور ایجاد می شود متناسب با کاهش یا افزایش زاویه پیچش سیم بکسل ها بدور فلکه گیربکس، کاهش یا افزایش می یابد بنابراین از این مطالب می توان نتیجه گرفت که استفاده از فلکه هرزگرد، نیروی کششی سیم بکسل به دور فلکه گیربکس را کاهش می دهد و باعث تسهیل در حرکت دادن کابین می شود و این یکی از اساسی ترین اصول مورد استفاده در طراحی و نقشه کشی آسانسور و سیستم تعلیق آسانسور است ، نحوه تنظیم زاویه آلفا نیز در نصب فلکه هرزگرد بسیار حائز اهمیت است.

مواردی که حتما باید هنگام نصب فلکه هرزگرد آسانسور به آن توجه کرد

1- نصب فلکه هرزگرد آسانسور باید کاملا مطابق با استاندارد ملی آسانسور باشد.

2- طراحی فلکه هرزه گرد آسانسور باید متناسب با بار اسمی آسانسور، سرعت آسانسور و قطر فلکه موتور آسانسور باشد.

3- فلکه هرزگرد آسانسور باید در برابر تنش های خمشی و پیچشی بسیار مقاوم باشد تا عملکرد آسانسور ایمنی کامل را داشته باشد.

4- زاویه آلفا بین فلکه هرزگرد آسانسور و فلکه گیربکس موتور آسانسور باید بصورت دقیق محاسبه و رعایت گردد.

5- حتما بلبرینگ فلکه هرزه گرد آسانسور باید در محل خود کاملا مهار شده و هیچ لقی نداشته باشد.

6- حتما وجود ترک و ناصافی در خود فلکه هرزگرد آسانسور را بررسی کنید زیرا ممکن است در فرایند تولید معیوب یا ترک خورده باشد.

7- فلکه هرزگرد آسانسور باید بصورتی نصب شود که هیچ لقی یا لنگی نداشته باشد.

8- حتما شیار های فلکه هرزگرد آسانسور بزرگتر از قطر سیم بکسل باشد تا استهلاک سیم بکسل ها کم شود.

9- پس از فیکس کردن فلکه هرزگرد در آسانسور در داخل شفت آن و سپس قرار دادن آن بر روی شاسی موتور دقت کنید که هیچ لنگی یا لقی نداشته باشد.

10- حتما دقت کنید که در نصب فلکه هرزگردآسانسور، محور بلبرینگ آن با محور فلکه هرزگرد کاملا هم راستا باشد.

11- بعد از نصب فلکه هرزگرد آسانسور ، حتما یاتاقان های آن را روانکاری نموده تا بهتر کار کند.

12- حتما صافکاری و پرداخت کاری شفت فلکه هرزه گرد را بررسی کنید زیرا اگر مشکلی در شفت وجود داشته باشد باعث خرابی بلبرینگ و خوردگی شفت می گردد.

زاویه آلفا در نصب فلکه هرزگرد آسانسور

خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد در بسیاری از آسانسورهای شایع می باشد که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برای تشخیص خوردگی فلکه ها کافیست سری به موتورخانه آسانسور بزنید و اطراف فلکه های موتور را بررسی نمایید. از نشانه های خوردگی فلکه ها می توان به سه مورد اصلی اشاره کرد: 1- معمولا اگر خوردگی در فلکه های آسانسور وجود داشته باشد بایستی براده های آهن را اطراف فلکه ها مشاهده نمایید 2- یکی دیگر نشانه های خوردگی فلکه موتور آسانسور ایجاد شیارهای مارپیچی در شیارهای فلکه ها می باشد که در واقع همان رد سیم بکسل بر روی شیارها می باشد. 3- فرورفتگی سیم بکسل داخل شیارها نیز می تواند از جمله شواهد خوردگی فلکه موتور آسانسور باشد. زیرا طبق استاندارد حداقل بایستی یک سوم قطر سیم بکسل از لبه شیارهای فلکه موتور بیرون باشد و در غیر این صورت مطابق استاندارد نخواهد بود.

یکی از مهمترین نکاتی که در محاسبات نصب آسانسور باید بطور دقیق محاسبه گردد زاویه آلفا یا زاویه پیچش سیم بکسل ها (Angel of warp) می باشد. اگر در نصب فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد، زاویه آلفا مناسبی بین این فلکه ها در نظر گرفته نشود این مسئله باعث سر خوردگی سیم بکسل های آسانسور و لقی کابین و حرکت نامتعادل کابین آسانسور شده و همچنین باعث کاهش عمر سیم بکسل های فولادی آسانسور نیز می شود که این امر امنیت آسانسور را نیز به خطر می اندازد و هزینه تعمیرات و سرویس آسانسور را بالا می برد. توجه نمایید که حداقل زاویه آلفا 150 درجه و حداکثر آن 180 درجه است و دقت کنید که فلکه هرزگرد هم راستا و هم جهت فلکه موتور گیربکس آسانسور باشد.

خوردگی فلکه موتور آسانسور و دلایل آن

خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد در بسیاری از آسانسورهای شایع می باشد که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برای تشخیص خوردگی فلکه ها کافیست سری به موتورخانه آسانسور بزنید و اطراف فلکه های موتور را بررسی نمایید. از نشانه های خوردگی فلکه ها می توان به سه مورد اصلی اشاره کرد:

1- معمولا اگر خوردگی در فلکه های آسانسور وجود داشته باشد بایستی براده های آهن را اطراف فلکه ها مشاهده نمایید

2- یکی دیگر نشانه های خوردگی فلکه موتور آسانسور ایجاد شیارهای مارپیچی در شیارهای فلکه ها می باشد که در واقع همان رد سیم بکسل بر روی شیارها می باشد.

3- فرورفتگی سیم بکسل داخل شیارها نیز می تواند از جمله شواهد خوردگی فلکه موتور آسانسور باشد. زیرا طبق استاندارد حداقل بایستی یک سوم قطر سیم بکسل از لبه شیارهای فلکه موتور بیرون باشد و در غیر این صورت مطابق استاندارد نخواهد بود.

دلایل خوردگی فلکه هرزگرد آسانسور چیست؟

خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد می تواند دلایل زیادی داشته که سعی می کنیم به چند مورد اصلی اشاره نماییم:

1- تراز نبودن فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد آسانسور نسبت به کابین آسانسور : هنگامی که گروه نصب شروع به نصب آسانسور می کند بایستی دقت داشته باشد که فلکه های موتور و هرزگرد را هم راستا با کابین آسانسور قرار دهد تا سیم بکسل مانع از خوردگی فلکه ها شود. در واقع در این حالت سیم بکسل چون به سمت چپ یا سمت راست شیار فلکه ها فشار می آورد، کم کم باعث خوردگی آن می شود. همچنین تراز بودن فلکه ها نسبت به خط افق نیز بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت یک سمت از شیارها نسبت به سمت دیگر تحت فشار بوده و باعث خوردگی آنها می شود.

2- بالانس نبودن وزنه تعادل و کابین آسانسور: یکی از دلایل عمده خوردگی فلکه های آسانسور بالانس نبودن وزنه تعادل و کابین آسانسور می باشد که باید توجه ویژه ای به آن شود. با توجه به اینکه هنگام راه اندازی آسانسور معمولا بالانس بودن دقیق وزنه تعادل و کابین آسانسور توسط گروه نصب انجام نمی شود منجر به خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد در طولانی مدت می گردد.

3- یکسان نبودن میزان کشش سیم بکسل های آسانسور :

هنگامی که بکسل ریزی آسانسور انجام می شود بایستی دقت شود که کشش همه آنها یکسان باشد. معمولا یکسان نبودن میزان کشش منجر به این می شود که مثلا آن سیم بکسلی که کشش بیشتری نسبت به بقیه دارد، شیار خود را می خورد که بسیار شایع می باشد.

4- میزان سختی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد آسانسور با سختی سیم بکسل باید متناسب باشد :

منظور از سختی فلکه ها و سیم بکسل در واقع بر می گردد به جنس آنها که باید مطابق استاندارد ساخته شده باشند. در واقع اگر سختی فلکه ها نسبت به سیم بکسل بیشتر باشد، باعث خوردگی بکسل خواهد شد و برعکس که معمولا حالت برعکس آن صادق است. یعنی چون سختی بکسل نسبت به فلکه ها بیشتر است لذا باعث خوردگی فلکه ها می شود. البته این نکته نیز فراموش نشود که در بیشتر موارد فلکه هرزگرد خوردگی بیشتری نسبت به فلکه موتور دارد زیرا فلکه موتور مطابق استاندارد بین المللی ساخته می شود اما فلکه های هرزگرد ممکن است استانداردهای روز را رعایت نکنند.

5- خشک بودن ریل های آسانسور: به جرات می توان گفت یکی از مهمترین دلایل خوردگی فلکه موتور آسانسور، روغن کاری نبودن ریل های کابین و وزنه می باشد. پیشنهاد می شود در ابتدای بررسی پروژه هایی که دچار خوردگی فلکه هستند، در ابتدا ریل ها روغنکاری شوند و همزمان براده های اطراف آن جمع آوری شوند و پس از چند روز مجددا میزان براده ها بررسی شود تا بتوان نتیجه کار را دید.

6- خشک بودن سیم بکسل آسانسور : سیم بکسل آسانسور معمولا دارای مغز کنفی بوده که آغشته به روغن مخصوص می باشد. شرایط محیطی آسانسور می تواند باعث خشک شدن بکسل گردد و در نتیجه خشکی زیاد بکسل باعث خوردگی فلکه ها شود. برای جلوگیری از این قضیه حتما از سرویسکار خود بخواهید روغن های مخصوص بکسل آسانسور تهیه کرده و بکسل ها را روغنکاری نماید.

7- طول عمر زیاد آسانسور : شما اگر از بهترین تجهیزات هم استفاده نمایید به مرور زمان شاهد خوردگی فلکه ها و یا بکسل ها خواهید بود. زیرا فشاری که بکسل بر روی فلکه ها وارد می کند به مرور زمان باعث خوردگی خواهد شد و در این صورت بایستی نسبت به تعویض و یا تعمیر قطعات اقدام کرد.

در صورت خوردگی فلکه موتور آسانسور و یا فلکه هرزگرد چه کنیم؟

در صورت خوردگی فلکه های موتور آسانسور و فلکه هرزگرد و یا سیم بکسل آسانسور، در ابتدای امر بایستی دلیل اصلی آن را پیدا کنید و سپس جهت رفع آن اقدام نمایید. اگر خوردگی مربوط فلکه موتور بود می توانید فلک را با فولی کش در آورده و به یک مجموعه ای که فلکه ها را بازسازی می کند ارسال نمایید تا پس از بازسازی شیار، مجددا آن را نصب نمایید. همچنین اگر فرصت اینکار را ندارید بهتر است یک فلکه جدید سفارش دهید تا مجبور به خاموش کردن آسانسور برای چند روز نباشید. برای مثال اگر آسانسور یک برج ۱۵ طبقه دچار خوردگی فلکه موتور شود آنگاه بهترین کار خرید فلکه جدید و تعویض آن می باشد.

درصورت بروز مشکل خوردگی فلکه آسانسور ، میتوانید با بخش فنی شرکت تماس و از خدمات فنی ما بهره مند شوید

اگر خوردگی فلکه مربوط به فلکه هرزگرد آسانسور باشد حتما برای تعویض آن اقدام نمایید زیرا قیمت یک فلکه جدید نسبت به هزینه تعمیر آن برابر و یا کمتر می باشد!

بهترین فلکه هرزگرد های موجود در بازار ایران

از فلکه های باکیفیت در صنعت آسانسور به فلکه هرزگرد کوثر ، فلکه هرزگرد پرشیا ، فلکه هرزگرد بهران ، فلکه هرزگرد سخاوت و نام برد جهت اطلاع از قیمت فلکه هرزگرد پرشیا ، قیمت فلکه هرزگرد پرشیالیفت ، قیمت فلکه هرزگرد کوثر لیفت ، قیمت فلکه هرزگرد بهران ، قیمت فلکه هرزگرد سخاوت و قیمت فلکه هرزگرد مبین از منوی تماس با ما با بخش فروش در ارتباط باشید

نحوه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور آسانسور چگونه میباشد ؟

پس از حصول اطمینان از نیاز به تعویض فلکه هرزگرد آسانور ، ابتدا باید آسانسور از مدار استفاده خارج گردیده و سپس سیم بکسل های آسانسور و کابین آسانسور توسط سرویسکار ماهر و به وسیله ابزارآلات دقیق مهار گردیده ، سپس با آزاد شدن فولی فلکه هرزگرد آسانسور میتوان فلکه هرزگرد آسانسور معیوب را از محل نصب خارج و سپس فلکه هرزگر جدید را جایگرین کرد اگر خوردگی فلکه مربوط به فلکه هرزگرد آسانسور باشد حتما برای تعویض آن اقدام نمایید زیرا قیمت یک فلکه جدید نسبت به هزینه تعمیر آن برابر و یا کمتر می باشد!

....

.....

تولید، واردات و تعمیر قطعات آسانسور

پیشرفت سریع صنعت آسانسور در جهان و نیاز مبرم کشورمان به تحولی عمیق و جدی در این صنعت، ما را بر آن داشت تا با استفاده از قطعات و لوازم آسانسور با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی، سهمی مفید و کارآ در این زمینه داشته باشد. تجهیزات و قطعات مصرفی تماماٌ از معتبرترین شرکت های تولید کننده و سازنده این صنعت و در بالاترین سطح تکنولوژی روز دنیا تامین می گردد و همچنین نمایندگی فروش بسیاری از قطعات وارداتی و داخلی را در زمینه فروش و خدمات پس از فروش عهده دار گردیده است.

تماس با ما

  • آدرس : تهران
  • تلفن : 6-5-14 84 91 88 021
  • تلفن : 76-74 29 12 66 021
  • همراه : 05 79 577 0930

© 1398 - تمامی حقوق این وب سایت مربوط به وب سایت آسانسور سمان می باشد. | Designed by Mr.ebrahimpoor